Skip to main content

Geschiedenis

Podiummeester’ Gerard Gelink ziet het en maakt het! En Shirley Bassey stak haar duim op…..Thanks! Het werd donker in de zaal. De spotlights lichtten op. Op het podium een kleine donkere vrouw. De eerste maten van een intrigerend nummer weerklinken. Een heldere krachtige stem. GOLDFINGER.

Wereldster Shirley Bassey begint aan haar generale repetitie. Slechts een paar mensen zijn aanwezig. Ze zijn van de techniek, licht, geluid. Ze kijken en luisteren met bonzende harten, want de zangeres had een reputatie: uitermate kritisch was ze. Als er ook maar iets niet deugde, stapte ze op. En dan was het maar afwachten of ze weer zou komen.Podiummeester Gerard Gelink uit Hengelo was één van die aanwezigen. Hij had het podium gebouwd waarop de wereldberoemde zangeres haar show zou geven. “Eigenlijk mocht ik er niet bij zijn. Maar ik wilde weten of ik mijn werk wel goed had gedaan. Ik ben gewoon op de eerste rij gaan zitten.

En ineens schrok ik me een ongeluk. Er zat een plank los, vlakbij waar Bassey stond. Ik dacht niet na, het gebeurde gewoon in een flits. Ik stond en liep snel naar het podium. En echt op mien platste Twents riep ik: ‘He Betsy. Zing mer vedan. Ik mot d’r ev’n onder.’ Heb die plank vastgestampt en ging weer zitten. Toen stak ze haar duim om hoog. Thanks.

Internationaal

Luid lachend, kirrend bijna, verhaalde de nu 53-jarige podiumbouwer Gerard Gelink het voorval van zo’n 15 jaar geleden in de RAI in Amsterdam. Hij is bijna niet te remmen. De ene anekdote na de andere. Een groot deel van de internationale artiestenwereld trekt voorbij. Frank Sinatra, Sammy Davis jr. Liza Minelli. Allemaal stonden ze op een podium dat Gerard heeft ontworpen en gebouwd. De podiummeester uit Hengelo noemt hij zich. Bijna elke organisatie in de internationale showbusiness en TV-wereld weet dan over wie het gaat. Gerard Gelink van Gébou Stages. Nu heet zijn bedrijf Gentle Rent.

Los Vast

Vanaf het begin ging het hard met de opdrachten. “’t Is net als met Lubbers. Je moet een grote mond hebben. Zeggen dat je alles kunt. Dan kom je er wel tussen.” Het popcircuit werd het eerste werkterrein. Popbands speelden in live radio- en tvprogramma’s als ‘Los Vast’, ‘Hollands Glorie’ en ‘Kom eens langs’ op podia van Gelink. “Ik heb toen roofbouw op mezelf gepleegd. Was 80, 90 uur in de week aan het werk. Sleepte van hot naar haar. En maar opbouwen en afbreken. Tijdens een vakantie in Frankrijk zag ik een rondreizend theater dat in een mum van tijd het podium had staan. Ik gelijk met de duimstok erbij. Alle maten opgenomen. Thuis bouwde ik mijn eerste podium dat makkelijk hanteerbaar was en overal te gebruiken. Een beste knaap in die tijd met een oppervlakte van 16 bij 8 meter.”

Gekkenwerk

De VARA, de TROS, de NOS, vele reclamebureaus klopten bij Gébou Stages aan. Niemand deed aan podiumbouw dus concurrentie was er eigenlijk niet. Soms ging hij maanden achtereen op tournee in Duitsland met Herman Brood, Peter Mafay, Hermann Grönemaier. ’s Middags opbouwen, ’s nachts afbreken, ’s morgens vroeg weer verder. “Ik heb een prachtige tijd gehad, maar eigenlijk was het gekkenwerk. Ik pakte alles aan. Was sterk en gezond. Mijn gevoel voor humor hield me op de been. Met mijn zoontje Wouter van 9 maakte ik eens een tocht door Ierland en ik dacht: ‘goh, ik heb ook nog een zoon’.”

Brian Adams, Sting, Queen

Toen moest eigenlijk het echte grote werk nog beginnen. Eind jaren 80 bouwde Gerard Gelink in opdracht van MOJO het podium voor de concerten die de wereldberoemde popzanger Brian Adams in de Rijnhallen in Arnhem gaf. “Een immens podium was dat. Wel 400 vierkante meter. Met alles er op en er aan. Licht, geluid, volgspots, de hele rataplan.” Toen ging het snel. ZZ Top uit de VS. Schapen en ganzen op het podium. De eerste keer dat Gerard met laser werkte. Als Sting, Dire Straits, Queen, Nina Hagen, de Motorheads en andere popgrootheden in Europa op tournee waren: Hengelose Geit bouwde de podia. Berlijn, Rome, Parijs, Londen, Madrid. “Die jongens ken ik allemaal. Je trekt zo vaak met elkaar op. Ik heb er overigens een doofheid aan beide oren van over gehouden. Allejezus, wat was die muziek soms hard.”

Paus

Niet alleen de popwereld had het grote talent van Gerard ontdekt. De SPD maakte van zijn diensten gebruik voor een verkiezingstournee in de begin jaren 90. En een enorm podium bouwde Gerard voor paus Johannes Paulus II die in 1984 voor het eerst sinds 50 jaar Nederland aandeed. “Geweldig was dat. Zo’n klein mannetje op dat gigantische podium. Enorm veel volk op de been. Overal TV. De hele wereld zag mijn podium. En natuurlijk heb ik een keer in de pausmobiel gezeten.”

Showbizz

De showbizz diende zich aan. John de Mol Producties werd de grootste opdrachtgever. Vele grote organisaties volgden. En grote artiesten: Sinatra, Sammy Davis jr, Shirley Bassey (Betsy dus). Ze kwamen bij me met een paar summiere gegevens. Daarmee ontwierp ik de podia. Dat doe ik het liefste. Achter de computer zitten en leuke dingen bedenken voor podia zodat de artiesten een mooie show kunnen maken. Ik was vorig jaar in Las Vegas. Ik heb daar podia gezien, waarvan ik dacht: ‘Die heb ik meer gezien’.

 

Met dank aan Hengelo Magazine